Nu veel van ons ineens verplicht thuis zitten, ben je misschien wel anders naar je woonruimte gaan kijken. Je hebt immers alle tijd om eens kritisch je omgeving te analyseren. Het maakt niet uit of je in een studentenkamer, een appartement of een gezinswoning woont, een fijne woonruimte is altijd belangrijk voor een gezonde mindset, vooral in deze tijd. Hier zijn een paar tips om je huis niet alleen gezelliger te maken, maar ook een plek voor rust en peace of mind.

1. Uit het zicht

De meeste mensen zijn waarschijnlijk al begonnen aan de grote schoonmaak binnenshuis, er zijn namelijk altijd klusjes die we nét iets te lang uitstellen. Maar vandaag focussen we op de dingen waar je niet gelijk aan denkt, maar wél essentieel zijn voor volledige rust binnen jouw interieur. Kijk bijvoorbeeld als eerste wat er in jouw woonruimte allemaal in beeld staat, denk aan; boekenkasten, planken aan de muur, nachtkastjes, of kledingopslag. Dit zijn namelijk de plekken die onbewust onrust veroorzaken wanneer ze niet geordend zijn. Hiermee wil ik niet zeggen; zorg dat alles uit beeld is, maar juist; zorg dat alles in beeld je rust geeft. 

Stel: je handdoeken in de badkamer liggen in beeld, besteed daar eens wat extra aandacht aan. Rol of vouw ze netjes op en doe ze in een gezellig mandje. Het gaat dus niet alleen om rommel maar juist ook om objecten die vanzelfsprekend in beeld liggen. Kijk eens goed om je heen, zoek de spulletjes uit, zet ze gezellig neer en je zal merken dat er gelijk rust ontstaat binnen jouw woonruimte.

2. Aparte werk- en woonruimte

Vooral als je gewend bent om naar je werk te gaan om daarna écht thuis te komen, zal het lastig zijn om dit in tijd van zelfquarantaine allemaal binnen huis te doen. Hierdoor kan zowel fysiek als mentaal de grens tussen werk en vrije tijd verdwijnen. Probeer dus binnen je huis voor jezelf duidelijk aan te geven wat de werkruimte is en wat niet. Je hoeft hier geen aparte kantoorruimte voor te hebben, maar een werkplek zorgt ervoor dat je effectiever kan werken en daarna ook beter kan ontspannen. Jouw brein verbindt namelijk een ruimte aan een activiteit. 

Als je de werkplek hebt uitgekozen, probeer daar dan zo min mogelijk te zijn wanneer je niet aan het werk bent, zoals je ook niet vrijwillig op kantoor gaat zitten op je vrije zondagavond! Ook als je een pauze hebt thuis, eet je boterham dan even in een andere omgeving op. Je kan je voorstellen dat terwijl je luncht met je volle agenda voor je, dit je geen optimale ontspanning geeft. Als je klein woont en bijvoorbeeld geen apart hoekje kan creëren of aparte tafel hebt: zet je tafel dan een andere richting op wanneer je werkt dan wanneer je vrij bent. Hierdoor ontstaat er alsnog een verschil in jouw omgeving bij de verschillende taken.

3. Alles op z’n plek

Iets wat je misschien helemaal niet doorhebt maar zeker wel invloed heeft op jouw mindset, is alles wat je wegstopt. Je hoeft echt niet al je eigendommen uit te gaan zoeken, maar bedenk bij jezelf wat in jouw huis dé plek is om alles naartoe te slepen. Deze plek wordt vaak gebruikt zodat de spullen uit het zicht zijn, maar het vervelende daaraan is dat het geen ruimte geeft in je hoofd. Pas als die spullen echt een plekje krijgen of weggedaan worden, krijgen we meer rust. Plan de komende week twee uurtjes in om jouw ‘rommelhoek’ uit te zoeken, en zet vooral een timer. Daardoor is de tijd te overzien en lijkt het beter te doen dan als je gewoon in de stapel spullen duikt. 



4. Verlichting maakt sfeer

Als je veel vanuit huis werkt, merk je al snel dat licht veel invloed heeft op je productiviteit, maar ook of je wel of niet ontspant. Voor sommige mensen houdt de dag op wanneer het donker wordt, maar je kan nog zoveel meer uit je dag halen. Zorg dat je genoeg licht hebt tijdens je werk, ook al is daglicht het fijnst, probeer ook een vervangende lichtbron te hebben voor wanneer de zon ondergaat. Zet dit licht pas uit wanneer je klaar bent met werken, dit draagt ook weer bij aan de grens tussen werk en ontspanning. 

Heb je vaak hoofdpijnklachten bij het werken achter de computer? Probeer dan eens een blauw licht filter bril of filter voor je scherm, zoals het programma F.lux. Ook zou dit moeten helpen tegen vermoeide ogen. Als je klaar bent met werken, zet de grote lampen uit en zorg voor een ontspannen sfeer door bijvoorbeeld kaarsjes aan te steken en voor een warme kleur lichtbron te kiezen. Ook een Himalaya Zoutlamp is een goed idee als je even wil bijkomen van al dat blauwe licht van schermen. Een zoutlamp geeft je ogen rust en is bijvoorbeeld ideaal als nachtlampje, daarnaast staat het ook nog sfeervol.


5. Groen in huis

Deze hadden we misschien allemaal wel zien aankomen, maar ik kan het niet genoeg benoemen. Vooral in deze tijd, waarin we minder buiten zijn, moeten we niet vergeten om wat van de natuur naar binnen te halen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat planten en bloemen in de werk- en woonruimte de mens gelukkiger maakt. Vul je huis met plantjes en doe dit dus ook in je werkomgeving. 

Behalve dat het gezond is om planten in huis te hebben, is het ook nog eens een leuke bezigheid. Als je nog geen pro bent met plantjes, is de Scindapsus een echte aanrader. Deze hangplant is makkelijk te verzorgen, groeit ontzettend snel en kan je ook nog eens stekken. Plantjes zijn op zoveel manieren gezond voor jou en je woonruimte, dus geen reden om plantloos het leven door te gaan!

Leave a Reply