We besteden veel tijd aan onze smartphones en stiekem vinden we dat allemaal wel een beetje zonde. Dat is het natuurlijk ook, dus hoog tijd onszelf een halt toe te roepen! Het enige wat je nodig hebt, is een plan van aanpak (en wat consistentie). Wedden dat het je na het lezen van de volgende 7 tips wél lukt af te kicken van je telefoonverslaving?

1. Zet notificaties uit

First things first: schakel alle push-meldingen van de apps op je smartphone uit. Ja écht, alle. Geen binnenkomende notificaties, geen schreeuwende rode icoontjes met het afschrikwekkende aantal van 101 berichten die op je wachten en geen pop-up meldingen. Wanneer jij niet constant geconfronteerd wordt met notificaties, ga je er vanzelf minder op letten. De oplossing: zeg tegen belangrijke personen dat ze je kunnen bellen indien ze jou dringend nodig hebben.

2. Een handig middel (en geen hobby)

Neem jezelf voor om jouw smartphone voortaan als handige tool te gebruiken. Laten we eerlijk zijn, we kunnen niet meer zonder smartphone. Even je saldo checken, navigeren, een recept opzoeken, een geleide meditatie of je wekker zetten. En dat is prima. Wat je wilt voorkomen, is dat het een tijdinvulling wordt.

Gemiddeld besteden we zo’n vier uur van onze dag aan onze smartphone, en dan klagen we nog over tijdtekort voor leuke dingen en ontspanning ook! Ga voor jezelf na welke dingen op je smartphone op dagelijkse basis echt onmisbaar zijn voor jou, je plezier opleveren of ontspanning geven. Beperk de tijd die je aan andere dingen besteed op je telefoon.

3. Houd je screen time bij

Warning: het bijhouden van je screen time kan schokkende resultaten opleveren. We spreken uit ervaring. Toch is het handig om wel te doen, bijvoorbeeld met apps als My Phone Time, Moment, Forest of het wekelijkse schermtijd rapport op je iPhone. Door bij te houden hoeveel tijd jij per dag aan je telefoon besteedt én aan welke apps, weet je precies waar werk aan de winkel is.

4. Vaste tijdstippen per dag 

Probeer je schermtijd mee te nemen in je dagplanning. Las bijvoorbeeld vaste momenten in waarop jij je berichten beantwoord. Je hoeft niet per se à la minute op een inkomend appje te reageren tijdens je vaste werkuren. Ondanks dat we nu 24/7 bereikbaar zijn, betekent niet dat je ook altijd beschikbaar hoeft te zijn. Tip: beantwoord bijvoorbeeld om 10 uur ‘s ochtends, één uur ‘s middags, vijf uur ‘s middags en acht uur ‘s avonds je berichten, wanneer er een constante stroom aan Whatsappjes en DM’s binnenkomt. Of houd het simpel en houd het bij één of twee keer per dag.

Merk je dat je onbewust vaak naar je telefoon grijpt? Dat is die verslaving die gevoed moet worden. Maak de toegang tot je telefoon lastig en stop hem in een brillenhoesje, tasje of kistje. Dit maakt de drempel hoger hem er elke keer ‘even’ bij te pakken, omdat je een extra stap moet zetten.

5. Uit je slaapkamer

Je weet zelf ook wel dat het niet slim is, maar het blijft zo verleidelijk je telefoon er nog éven bij te pakken voor het slapen gaan. Terwijl jij lekker onder je donzen dekbed ligt, betrap je jezelf erop weer even al je social media apps te checken en gewoon weer even…ja, domweg scrollen. Doe. Het. Niet!

Morgen is er weer een nieuwe dag en raad eens? Dan kun jij jezelf weer door je Insta feed en de laatste nieuwsberichten heen werken. Maar je slaap ervoor inleveren en jezelf wakker houden door nog even het blauwe schermlicht in te turen? Da’s écht geen goed idee. Laat je telefoon daarom buiten je slaapkamer en zet een digitale wekker. O, en stel ‘s avonds warm licht in op je scherm, bijvoorbeeld met de app Twilight. Ja, ook uren voordat je gaat slapen heeft dit effect op de kwaliteit van jouw nachtrust.

6. Afspraken? Houd ze telefoonvrij

Met vrienden afgesproken en legt één van hen zijn of haar telefoon op tafel tijdens jullie gezellige avond samen? Dan is jouw reactie: “Die hoort daar niet” ;-). Want zo is het: die hoort daar niet. Wanneer jullie afgesproken hebben voor een tête-à-tête en samen bij te kletsen, kun je elkaar prima vermaken zonder externe factoren. Die smartphone kan dus prima in de tas blijven.

7. Dingen die jij liever doet

Tot slot. Bedenk een lijstje met activiteiten die jij kunt doen in plaats van naar je telefoonscherm staren. Wij durven te wedden dat héél veel – en we herhalen – héél veel tijd overblijft voor dingen waar jij je vrije tijd mee kunt vullen. Wij beginnen alvast: mediteren, yoga, die ene hobby weer oppakken, een bezoekje aan de gym, een nieuw recept proberen, een selfcare en beauty avondje houden…Kortom: oneindig veel mogelijkheden. En daar heb je nu dus álle tijd voor, want jouw telefoon ligt in een hoek. Jij hebt wel wat beters te doen ;-).

Leave a Reply