Denk je dat acne alleen toebehoort aan diegenen in een leeftijdscategorie tot en met twintig jaar, dan heb je het mis. Ook bij volwassenen kan acne namelijk voorkomen. Uit recente onderzoeken blijkt dat acne na de adolescentie steeds vaker toeneemt en langer aanhoudt, soms wel tot ver in de veertig. 

Waar acne onder tieners jongens én meiden treft, komt volwassen acne het vaakst voor bij vrouwen. Wij verdiepten ons eens in de (mogelijke) oorzaken. Laten we maar met het begin beginnen. Eén vaste oorzaak voor volwassen acne is er niet. Wél zijn er een aantal factoren die de kans op volwassen acne vergroten. Enkele van deze factoren zijn: slaapgebrek, alcohol inname, stress, (onbewust) onvoldoende huidhygiëne, bacteriën en hormonale disbalans. 

Uit onderzoek blijkt dat acne bij volwassenen een nog grotere impact kan hebben dan bij adolescenten. Niemand zit natuurlijk nog op plekjes, pukkeltjes en oneffenheden te wachten eenmaal uit de puberteit, maar helaas zijn er nog vaak genoeg momenten waarop we er wél mee moeten dealen. 

Hoe aan te pakken? Doordat er niet één oorzaak is, is er ook niet één oplossing voor volwassen acne. Wel zijn er een aantal handige tips die je kunt opvolgen. Komen ze.

1. Hygiëne van de huid

Misschien sta je er niet bij stil, maar je dagelijkse reinigingsritueel is belangrijker dan je denkt. Bedenk maar eens hoe vaak je iets op je huid smeert. Overdag breng je waarschijnlijk crème, moisturizer en make up aan (of één van deze dingen). Voor de nacht breng je nog een verzorgende en herstellende crème aan. Het resultaat? De huid heeft geen moment waarop er helemaal géén extern laagje op zit en goed kan ‘ademen’. 

Je dagelijkse huid-reinigingsroutine is dus heel belangrijk. Zorg dat je altijd (altijd!) voor het slapengaan je gezicht reinigt en alle make up van je gezicht haalt. Een opeenhoping van viezigheid en vuil in de poriën krijgt hierdoor geen kans, waardoor ontstekingen en acne verminderd worden. Gebruik een cleanser die helpt bij het reguleren van een vette huid en roodheid en vuilophoping tegengaat. Handig is om hierbij te letten of de producten geschikt zijn voor een (acne) gevoelige huid. 

2. Huidverzorging 2.0

De volgende stap is hydrateren met een dagcrème of moisturizer. Veel crèmes zitten bomvol met ingrediënten waar de gevoelige huidjes helemaal niet zo goed tegen kunnen. Denk maar eens aan parabenen, kleurstoffen, parfum of wax om de ingrediënten samen te houden. Al deze dingen kunnen poriën verstoppen waardoor de kans op acne groter wordt. Een slim alternatief is daarom om voor natuurlijke verzorgingsproducten te kiezen, die vrij zijn van deze hardnekkige ingrediënten. Een natuurlijke crème die bij celebs en visagisten erg geliefd is, is de Weleda Skin Food. Een moisturizer met vitamine C is ook een aanrader, omdat deze (hyper)pigmentatie in de huid vermindert. 

Misschien denk je dat hydrateren niet zo’n goed idee is met een vette huid, maar niets is minder waar. Wanneer je de huid niet meer zou voeden of uitdrogende middelen gebruikt, gaat de huid juist extra talg produceren, waardoor talgophoping ook weer toeneemt. Breng dus een crème, serum of olie aan om het vochtgehalte van de huid op peil te houden en te beschermen. Een fijn ingrediënt hierbij is vitamine A, dat bekendstaat om het verminderen van acne en verbeteren van de huidstructuur. 

3. Aanpassingen in lifestyle

Huidhygiëne en huidverzorging dus. Maar dan hebben we natuurlijk nog de levensstijl die óók heel veel invloed op de huid kan hebben. Een paar simpele aanpassingen kunnen al een groots effect hebben bij het verminderen van volwassen acne. Voldoende slaap op een schoon kussensloop, hydratatie van binnenuit door voldoende water te drinken en het weinig aanraken van het gezicht hebben al veel impact. Maar ook niet roken (onder rokers ligt het percentage volwassen acne hoger!) en het verminderen van stress zijn belangrijk. En dat in aanvulling met die dagelijkse beauty routine dus. 

Nog een paar tips op een rijtje

– Hoewel jij je stresslevel soms niet kunt verminderen of controleren, kun je wél goed voor jezelf zorgen in stressvolle periodes. Zorgt dat je genoeg slaap krijgt, let op je ademhaling, sport geregeld en misschien is regelmatig een yogasessie of meditatie ook niet zo’n slecht idee. 

– Probeer je telefoon niet tegen je gezicht aan te houden wanneer je belt, maar via een oortelefoon te bellen. Vaak zitten er ontelbaar veel bacteriën op onze telefoons, die we vervolgens na aanraking met het gezicht verder verspreiden. Maak je smartphone dus geregeld schoon en houd hem zo min mogelijk tegen je aan. 

Een paar handige tips dus. Gezond en gevarieerd eten en voldoende drinken, stressvermindering en de juiste huidverzorgingsroutine voor jouw huid, en je komt al een heel eind in de buurt van jouw beste huid ooit.

Leave a Reply